شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

اجتماع مردم سلسبیل برای آخرین بار در سینمای قدیمی محله یکی از خاطرات به یادماندنی اهالی این محله است، روزی که همزمان با میلاد مهدی موعود(عج) و جشنی که به همت یکی از خیریه‌های قدیمی محله برپا شده بود.

جشن نیمه شعبان

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: جشن‌های مردمی نیمه‌شعبان یکی از مهم‌ترین مراسم مذهبی است که از گذشته تا امروز به‌صورت مردمی در محله‌های تهران به‌ویژه در سلسبیل برگزار می‌شود. حدود ۳۰سال پیش برگزاری این جشن‌ هدف اولیه تشکیل هیئتی با نام منتظران مهدی (عج) در محله سلسبیل شد. اما چند سال بعد این هیئت اهداف دیگری همچون کمک به نیازمندان را در برنامه خود گنجاند که تا امروز با مشارکت مردم و خیران محله ادامه دارد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

سید رسول امینی که از روزهای ابتدایی تشکیل هیئت منتظران مهدی(عج) حضوری فعال داشته می‌گوید: «برگزاری جشن میلاد امام زمان(عج)در این محله، جمعی از اهالی محله سلسبیل را مصمم کرد تا با تشکیل هیئتی با نام مبارک منتظران مهدی(عج) این جشن‌های مردمی را در محله برگزار کنند. فعالیت ما فقط در یک روز و برای برگزاری جشن نیمه‌شعبان بود، اما به‌تدریج تصمیم گرفتیم تا هیئت را به ثبت برسانیم و فعالیت خود را با کمک به نیازمندان گسترش دهیم.»

ثبت هیئت در نیمه شعبان

جشن نیمه شعبان یوسف‌آبادی‌ها در سینما خرم

امینی که بیش از ۳۰سال است مسئولیت هیئت و انجمن خیریه منتظران مهدی(عج) را بر عهده دارد، ماجرای ثبت هیئت و همزمانی آن‌ با نیمه‌شعبان را برایمان روایت می‌کند که با برگزاری جشن در سینما خرم، خاطره‌ای به‌یادماندنی را برای اهالی محله رقم زد: « سینما خرم که یکی از قدیمی‌ترین سینماهای تهران در سلسبیل بود با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد. شنیده‌ها حاکی از آن بود که به‌زودی چراغ این سینما خاموش می‌شود. با اصرار و خواهش از مسئولان و مدیران خواستیم تا تعطیلی سینما را به تعویق بیندازند. آذر سال ۱۳۷۷مصادف با ایام شعبانیه و جشن میلاد امام‌زمان (عج) بود و این همزمانی فرصتی شد تا دست‌اندرکاران هیئت منتظران مهدی(عج) ایده برگزاری جشن میلاد امام‌زمان(عج) در سینما خرم را مطرح کنند. با موافقت مدیرسینما، در ۱۴آذر ۱۳۷۷جشن میلاد امام زمان(عج) در سینما رگزار شد تا در آخرین روزهای کار این سینمای قدیمی، مردم محله برای آخرین بار در این سینما حضور پیدا کنند و با شادی و دورهی با این سینمای خاطره انگیز محله خداحافظی کنند. فردای آن روز چراغ سینما خرم برای همیشه خاموش شد.»

جشن نیمه شعبان یوسف‌آبادی‌ها در سینما خرم
سینما خرم

صندوق قرض‌الحسنه با نام مبارک حضرت مهدی(عج)

به گفته سید رسول امینی، به دلیل برگزاری جشن‌های متعدد در مساجد و هیئت‌های سلسبیل، با اتفاق آرا تصمیم گرفته شد تا فعالیت هیئت بر امور خیریه متمرکز شود: «با افزایش تعدا اعضای هیئت در سال ۱۳۷۹ مقرر شد با راه اندازی صندوق قرض‌الحسنه دامنه فعالیت‌های هیئت گسترش یابد. چراغ اول را اعضای هیئت روشن کردند و با پرداخت ماهی هزار تومان برای راه اندازی صندوق قرض الحسنه سهیم شدند. اوایل سال ۱۳۸۰ صندوق قرض الحسنه هیئت منتظران مهدی(عج) با نام مبارک حضرت مهدی(عج) راه اندازی شد. با جمع آوری کمک‌های بیشتر و مشارکت اهالی به ویژه بانوان محله، خانواده‌های بد سرپرست وبی‌سرپرست شناسایی شدند و با افزایش کمک‌های مردمی توانستیم از این خانواده‌ها حمایت کنیم.»

برگزاری کلاس‌های آموزشی و تقویت دروس با کمک معلمان داوطلب، معاینه رایگان بیماران با همکاری پزشکان داوطلب، تهیه بسته‌های ارزاق در تمام سال و به ویژه در ایام رمضان و نیمه شعبان از جمله کارهای خیرخواهانه‌ای است که در هیئت و انجمن خیریه منتظران مهدی(عج) انجام می‌شود.

کد خبر 870289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha